Helsingissä kokoontunut Raittiuden Ystävät ry:n liittovaltuusto vaatii, että alkoholin mainonta tulee rajata tehokkaasti. Tehokkain tapa rajata alkoholimainontaa televisiossa on kieltää se kokonaan.
EU:n komission asettaman Euroopan Alkoholi- ja Terveysfoorumin asiantuntijaryhmä on osoittanut, että alkoholin markkinointi lisää todennäköisyyttä, että nuoret aloittavat alkoholin käytön. Lisäksi mainonnan vaikutuksesta nuoret juovat kerran aloitettuaan enemmän alkoholia. Tämä on tieteellinen fakta, jota alkoholiteollisuuden on turha yrittää kieltää.
Alkoholin markkinoinnin rajoittaminen on tarpeen etenkin sen vuoksi, että alkoholi on erityisen vaarallista lapsille ja nuorille, joiden kehittyvät aivot ovat vaarassa eri tavalla kuin aikuisten kohdalla. Voimassa olevan alkoholilain 33 § 1. kohta kieltää vähintään 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän juoman mainonnan kohdistamisen alaikäisiin. Laki ei käytännössä toteudu koska suomalaisnuorista suuri osa todennäköisesti altistuu jatkuvalle alkoholimainonnalle. Useampi kuin yhdeksän kymmenestä 13–17-vuotiaasta suomalaisnuoresta on havainnut alkoholimainontaa ja heistä useampi kuin kolme neljäsosaa viikon parin sisällä tai lähipäivinä (TNS Gallup 2009). Lapset ja nuoret kohtaavat alkoholimainontaa eniten televisiossa (76 %), kaupoissa (61 %), lehdissä (58 %), ulkomainoksissa (50 %) ja Internetissä (42 %).
Raittiuden Ystävät ry toivoo sosiaali- ja terveysministeriön asettamalta Alkoholimainonnan rajoituksia selvittävältä työryhmältä konkreettisia esityksiä, joilla vaikutetaan työryhmälle asetettuihin tavoitteisiin kuten nuorten alkoholinkäyttöön ja alkoholinkäytön aloittamisiän myöhentämiseen.
Alkoholijuomien mainostaminen on elokuvaesityksissä rajoitettu vain K-18 -elokuviin. Television puolella alkoholimainoksia saa esittää illalla klo 21 jälkeen. Televisiokanavat ovat sopineet Viestintäviraston kanssa esittävänsä K-15 -elokuvia klo 21 jälkeen ja K-18 –elokuvia klo 23 jälkeen. Eli käytännössä televisiossa on eri ikärajat alkoholin mainostamiselle kuin elokuvissa. Kellonaikoihin rajatut mainontakiellot ovat toisaalta tehottomia, sillä nuoret tallentavat usein televisio-ohjelmat myöhempää katselua varten. Näin tehokkain tapa rajata alkoholimainontaa televisiossa on kieltää se kokonaan, kuten monet kansainväliset asiantuntijatahot suosittavat (esim. British Medical Association 9/2009: Under the influence The damaging effects of alcohol marketing on young people, ks. http://www.bma.org.uk/images/undertheinfluence_tcm41-190062.pdf).
Hyväksytty RY:n liittovaltuuston kannanotoksi 26.9.2009
Lisätietoja: toiminnanjohtaja Tom Anthoni, puh. 040 773 9706