Raitis

[ingressi teksti=”Raittiin on perinteisesti ollut vaikea löytää hienompaa juomaa juhlahetkeen. Viime vuosina apu on kuitenkin löytynyt yllättävästä suunnasta.”]

tarjoilija_webOsallistun yksityiseen juhlaan helsinkiläisessä hienossa ravintolassa. Käytössämme on oma kabinetti. Tarjoilija palvelee ystävällisesti ja kohteliaasti.

Heti ensimmäinen aihe on juomakysymys. Tarjoilija kuvailee erilaisia alkoholipitoisia juomia lukuisin houkuttelevin ja mielenkiintoisin sanakääntein – kuten alan ihmisillä on usein tapana. Jäin pohtimaan, mitä tarkoittaa esimerkiksi, jos juoman maku on ”tumma ja pyöreähkö”.

Tässä vaiheessa meille muutamalle seurueen raittiille tuli tunne lapsipuolen asemasta. Entäpä meidän tarjoilumme? Tarjoilija ei huomioi lainkaan, etteivät kaikki välttämättä halua juoda alkoholia.

Kysyn päihteetöntä juhlajuomaa.

– Kaikista juomista saa myös alkoholittoman vaihtoehdon, tarjoilija vastaa nopeasti, eikä enää esitä kuvausta juomien mausta.

Ehkä meitä raittiita näkyy sen verran harvoin ravintoloissa, ettei tarjoilijalle ollut syntynyt juuri kokemusta tästä asiakasryhmästä. Oletus siis on, että kaikki ravintolaan mennessään haluavat juoda alkoholia.

Toinen syy voi tietenkin olla, että alkoholijuomien kate on suurempi. Tai sitten koulutuksessa painottuu vanha mystifioiva perinne tehdä nimenomaan alkoholia sisältävistä juomista kiinnostavia, houkuttelevia ja puoleensavetäviä.

Me seurueen raittiit päätämme tilata alkoholittoman roseeviinin. Kysyn tarjoilijalta, miten hän kuvaisi juoman makua.

– Maku on sellainen pirtsakka, hän improvisoi.

Myöhemmin selviää, että alkoholittomaksi mainitussa viinissä oli kuitenkin hiukan alkoholia – puoli prosenttia. Onneksi meillä ei ole alkoholistitaustaa. Sanotaan nimittäin, että toipuvalle alkoholistille tämäkin määrä voi olla kohtalokas.

Eräs entinen juomari kertoi, ettei hän voi ottaa edes lääkettä, jossa on hiukan alkoholia, sillä vanha juomahimo herää mitä pienimmistäkin määristä.

 

Alkoholittomien kysyntä kasvussa

Tulevaisuus näyttää kuitenkin paremmalta meidän päihteettömien kannalta. Vaikka alkoholin kulutus on vähentynyt Suomessa vain niukasti, alkoholittomien juhlajuomien kulutus on kasvanut meillä ja muissa länsimaissa viimevuosina nopeasti.

Kysynnän kasvaessa apu raittiille löytyy yllättävästä suunnasta: Alkosta.

– Vuonna 2015 Alkosta ostettiin 362 000 litraa alkoholittomia juomia, ja kasvu oli huimat 95,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, kertoo Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna.

– Tämän vuoden tammi–heinäkuussa kasvu on jatkunut edelleen 53,8 prosentin vauhdilla. Alkoholittomat juomat ovat olennainen ja koko ajan asiakkaita enemmän kiinnostava tuoteryhmä.

Alko piti kesällä 2016 Mocktail-koulua eli alkoholittomien juomien infoa asiakkailleen. Vilkunan mukaan tuoteviestintä alkoholittomista juomista ja niiden käyttötavoista tulee jatkumaan kesän jälkeenkin, vaikka nimi tulee mahdollisesti muuttumaan.

Mistä alkoholittomien juomien kulutuksen kasvu sitten johtuu? Vilkuna näkee tähän useita syitä.

– Taustalla on halu panostaa omaan hyvinvointiin ja halu löytää elämyksiä alkoholittomista tuotteista.

– Halutaan myös olla hyviä isäntiä ja emäntiä tilaisuuksissa, jossa nautitaan ruokia ja juomia ystävien kesken. Kenenkään ei tarvitse erikseen selitellä juomattomuutta, kun tarjolla on myös alkoholittomia juomia.

Edellä mainittu syy on erityisen ilahduttava meille monille raittiille, jotka olemme tottuneet siihen, että omaa valintansa joutuu perustelemaan.

– Joillakin saattaa omatunto kolkuttaa alkoholinkäytöstään samaan tapaan kun tiedetään, että pitäisi syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän. Silloin juodaan alkoholittomia ainakin osassa tilaisuuksista, joissa ennen on valittu alkoholipitoinen vaihtoehto, Vilkuna jatkaa.

 

Kehittyneet alkoholinpoistotekniikat

Alko on kasvattanut alkoholittomien tuotteiden valikoimaa asiakaspalautteen perusteella.

– Alkoholittomat viinit maistuvat nykyisin raikkaammilta kuin ennen, koska alkoholinpoistotekniikat ovat kehittyneet, Vilkuna kehuu.

– Saatavilla on useita täysin alkoholittomia viinejä. Silloin etiketissä tai tuotetiedoissa lukee nolla prosenttia. On kuitenkin hyvä muistaa, että esim. kefiirissä voi olla alkoholia 0–2 prosenttia ja hapankaalissa 0,5–1 prosenttia.

Odotamme, milloin alkoholittomia juomia aletaan kuvailla yhtä houkuttelevin sanoin, kuin alkoholipitoisia. Sanathan vaikuttavat psyykkeeseen ja valintoihin yllättävän paljon. Kenties tulevaisuudessa, kun tarjoilija listaa juomavaihtoehtoja kuvauksineen, joukossa on kattavasti myös alkoholittomia tuotteita.

Teksti: Tuula-Maria Ahonen, kuvitus: Janne Valkeapää