Raitis

Tietoa sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilta:

Alkoholimainontaa rajoitetaan vuoden 2015 alusta voimaan tulevalla lakiuudistuksella. Rajoitus tehdään lasten ja nuorten suojelemiseksi. Tarkoituksena on vähentää niitä tilanteita, joissa lapset ja nuoret altistuvat alkoholimainonnalle.

Väkevien alkoholijuomien mainonta on ollut kiellettyä vuodesta 1977. Mietojen alkoholijuomien mainonta sallittiin vuonna 1995 siten, että laissa on luettelo kielletyistä mainonnan tavoista (esimerkiksi mainontaa ei saa kohdistaa alaikäisille, TV-mainonnalle on aikarajoitus jne.).

Miksi rajoituksia on nyt säädetty lisää?

Vasta mietojen alkoholijuomien mainonnan sallimisen jälkeen saatiin pitkittäistutkimuksiin pohjaavaa tietoa, joka osoittaa että alkoholimainonta lisää lasten ja nuorten juomista. Mainonta voi vaikuttaa juomatapoihin jopa yli alkoholin myynnille asetetun vähimmäisiän. Mainonta ei tietenkään ole ainoa juomiseen vaikuttava tekijä, mutta vaikuttaa samaan suuntaan edullisten hintojen ja helpon saatavuuden kanssa.

Vanha laki salli huomattavan paljon lapsiin vaikuttavaa mainontaa. Vuoden 2015 alusta voimaan tulevassa uudistuksessa keskityttiin sellaisiin keinoihin, jotka suojelevat erityisesti lapsia ja nuoria. Ulkomainonta kiellettiin, koska se on kaikkien näkyvissä. TV:n ja radion aikarajaksi asetettiin kello 22. Palkintokilpailujen ja markkinointiarpajaisten käyttö ja mainonnan jakaminen sosiaalisessa mediassa kiellettiin, koska niiden suosio on lisääntynyt.

Alkoholilain muutokset tiivistetysti:
• Vuonna 2015 voimaan astuva laki kieltää alkoholin ulkomainonnan.
• Televisiomainontaa koskeva kello 21:n aikaraja myös nostetaan kello 22:een saakka ja se ulotetaan myös radiomainontaan.
• Jatkossa kiellettyä on myös mietojen alkoholijuomien mainonta, jossa kuluttajat osallistuvat peliin, arpajaisiin tai kilpailuun. Myöskään kuluttajien itsensä tuottamaa tai jakamaa sisältöä, kuten kirjoituksia, valokuvia, videoklippejä tai mainosfilmejä, ei saa käyttää mainonnassa. Tämä vaikuttaa alkoholin mainostamiseen sosiaalisessa mediassa, mutta ei koske kansalaisten omaa viestintää.

Lue lisää:
sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivut www.stm.fi/alkoholimainonta
sosiaali- ja terveysministeriön tiedote: www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1875991