Monet alkoholimainokset on suunnattu suoraan nuorisolle ja jopa alaikäisille. Television alkoholimainokset on rajoitettu alkamaan kello 21 jälkeen, mutta suurin osa nuorista silti altistuu alkoholimainonnalle. Suositut sarjat alkavat illalla, ja niiden sponsoreina ja mainoskatkoilla näkyy alkoholimerkkejä. Mainonta ei myöskään rajoitu pelkästään televisioon vaan sitä nähdään myös lehdissä, Internetissä ja katukuvassa. Alkoholimainoksissa ei saisi näyttää alaikäisiä, mutta varsinkin nuorille suunnattujen juomien mainoksissa käytetään erittäin nuoria näyttelijöitä, jotka saattavat näyttää alaikäisiltä. Mainokset edustavat nuorisolle ominaista huoletonta ajatusmaailmaa, elämäntapaa ja käyttäytymistä. Ne myös luovat mielikuvan, jossa alkoholi liittyy olennaisesti juhlimiseen, rentoutumiseen ja muuhun vapaa-ajan viettoon. Tämä ajatusmaailma on siirtymässä yhä useammalle; monen nuoren viikonloppuihin ja juhlaan kuuluu alkoholi ja päihtyminen, ja alkoholijuomia valmistetaankin myös ”nuorison makuun”, esimerkiksi alkoholipitoisina energiajuomina ja makeina siidereinä.
Alkoholi ja juominen ovat siis hiljalleen liittyneet osaksi nuorison elämäntapaa. Alkoholimainosten käyttämät kuvat rennoista ja trendikkäistä ihmisistä tuovat paineita, jolloin ratkaisuksi mielletään mainostettava tuote. Nuoret haluavat olla sosiaalisesti menestyneitä ja tyylikkäitä, ja mainokset antavat vastaukseksi alkoholin. Esimerkiksi Hartwallin Upcider-siiderin mainokset ovat selvästi kohdistettu nuorisolle. Niissä näytetään nuorten juhlimista ja vapaa-ajan viettoa siideriä juoden. Hartwallin lonkeromainokset taas käyttävät nuorten puhekieltä ja sanastoa hyväkseen. Busseissa, metroasemilla ja kaduilla näkyvissä mainoksissa on iskulauseita, kuten: ”Vattuako siinä tuijotat?” tai ”Ihan vatun hyvä lonkero”. Mainoksien mukana nuoret ovat tietoisempia alkoholimerkeistä, -laaduista sekä -tuotteista. Juomista tulee trendikkäitä ja niille syntyy tietty imago, jonka perusteella niitä ostetaan.