Raitis

Makati, liike-elämän keskus ManilassaFilippiinejä kuvaillaan usein Kaakkois-Aasian länsimaisimmaksi maaksi. Väite pitää paikkansa sikäli, että paikallinen väestö puhuu pääosin hyvää englantia ja Manilasta löytää muun muassa kaikki suurimmat amerikkalaiset pikaruokaketjut.
Samalla Filippiinit on suomalaiselle eksoottinen trooppinen maa. Pääkaupunki Manila hurmaa ystävällisillä ihmisillään ja vilkkaalla yöelämällä, maaseutu kauneudellaan. Aasialaiseen tapaan ruokajuomina suositaan alkoholittomia juomia. Alkoholi ja sen mukanaan tuomat ongelmat kuitenkin kuuluvat filippiiniläiseen kulttuuriin, niin köyhien kuin rikkaidenkin elämään, arkeen ja juhlaan. Mainonta on jo usean vuoden ajan muokannut filippiiniläisten juomatottumuksia.

Ruuan kanssa Filippiineillä maistuu bukomehu

Ruokailusalista kuuluu vilkas puheen sorina ja lautasten kilinä. Kaksi ruokapöytää täyttyy suvun voimin, kolmas pöytä on varattu meille vieraille. Pöydän keskellä on marmorinen kiekko, ns. lazy Susan, jonka avulla voi pyöräyttää itselleen kannullisen bukomehua. Bukomehusta on nopeasti tullut suosikkijuomani Filippiineillä. Se on nuoren kookospähkinän mehua, virkistävää ja raikkaan makuista.
Ruuan kanssa on Filippiineillä tarjolla muitakin hedelmämehuja, esimerkiksi mangomehua ja kalamansimehua, joka on paikallinen limen kaltainen sitrushedelmä. Bukomehu on kuitenkin ehdoton suosikkini ruokajuomana. Siihen ei ole tapana lisätä sokeria, joten se ei ole dominoivan makeaa ja neutralisoi makuja eri ruokien välillä sopivasti.

Filippiiniläinen juomakulttuuri

Illallisen jälkeen kokoonnumme Harryn ja Nican kanssa jutustelemaan filippiiniläisestä juomis- ja juomattomuuskulttuurista olohuoneeseen monien tyynyjen peittämälle sohvalle.
Ruuan kanssa ei ole tapana juoda alkoholipitoisia juomia. Alkoholia välttävälle kulinaristille Filippiinit onkin oivallinen maa. Mutta miten on laita juhlissa ja Manilan lukuisissa yökerhoissa? Vaatiiko rohkeutta kertoa, ettei halua juoda edes paikallista San Miguel -kaljaa?
”On se aika vaikeaa sanoa ei alkoholijuomille joissain tilanteissa,” kertovat Nica ja Harry. ”On vastoin hyviä tapoja kieltäytyä ottamasta vastaan tarjottuja juomia jos muutkin juovat niitä. Mutta aina voi huijata ottamalla juoman vastaan ja jättämällä sen juomatta, tai juomalla vain vähän,” huomauttaa Nica.
Alkoholi on kuitenkin kiinteä osa filippiiniläistä kulttuuria. San Miguel -olut on suosituin ja halvin alkoholijuoma ja sitä juovat niin rikkaat kuin köyhätkin esimerkiksi festivaaleilla, juhlissa ja klubeilla. Oluen lisäksi paikallista rommia ja brandyä kuluu paljon. “Niitä, jotka eivät juo, saatetaan painostaa juomaan,” lisää Harry. “Vaikka joku ei haluaisi juoda esimerkiksi allergian takia, muut saattavat silti kannustaa häntä ottamaan edes lasillisen. Jos allerginen sitten taipuu painostuksen alla, niin siitä tulee kamalan huono omatunto myöhemmin, että on pakottanut hänet juomaan. Varsinkin jos hän sitten saa esimerkiksi ihottumaa siitä.”
Oma huomioni on, että juominen ei ole yleensä yhtä rajusti humalahakuista kuin suomalaisessa kulttuurissa, joskin juomattomuutta tosiaan kummastellaan helposti juhlatilanteissa.

Alkoholin käyttö on tavallista filippiiniläisten nuorten keskuudessa
”Klubeilla käy yhä nuorempia ihmisiä,” toteaa Harry. “Laki kieltää alkoholin myynnin alle 18-vuotiaille, mutta käytännössä alkoholia on helppo ostaa nuorempanakin, eikä baareihin pääsyäkään valvota.”
“Esimerkiksi minä pystyin ostamaan alkoholia jo 14-vuotiaana,” kauhistelee Nica. “Se johtuu varmaan siitä, että näytin ikäistäni vanhemmalta.”
“Minä join ensimmäisen kerran alkoholia vasta joskus 22-vuotiaana,” toteaa Harry. “Olen kotoisin Pangasinan maakunnasta, siellä nuorten juomakulttuuri oli erilainen kuin isoissa kaupungeissa. Kaupunkialueilla aloitetaan juomaan nuorempana.”
”Mainonta vaikuttaa varsinkin nuorten juomiseen,” pohtii Nica. ”Mainosten viesti on, että olet cool kun juot. Esimerkiksi paikallista brandyä mainostaa täällä erittäin suosittu nuori näyttelijä Jake Cuenca.”

Terveysjärjestö kritisoi alkoholimainontaa

Filippiiniläinen terveysjärjestö (Health Action Information Network www.hain.org) on myös tietoinen alkoholimainonnan vaikutuksista juomakulttuuriin. Joyce Valbuena kirjoittaa alkoholia ja mediaa käsittelevässä artikkelissaan, että alkoholijuomia myyvät yritykset ovat jo pitkään muokanneet filippiiniläistä juomakulttuuria mainonnan avulla.
Alkoholimainonta liittää alkoholin käytön onnellisuuteen, seksuaaliseen kyvykkyyteen, menestykseen ja jännittävyyteen. Lisäksi alkoholi esitetään mainoksissa osana normaalia filippiiniläistä elämää. Esimerkiksi San Miguel -olutta mainostetaan töiden jälkeisenä stressin lievittäjänä, joulutunnelman tuojana, ystävyyden ja yhteenkuuluvuuden osoituksena, sekä sankareiden juomana. Olutmainoksen alla saattaa kuitenkin olla teksti, jossa kehotetaan välttämään liikaa juomista.

Manila on vastakohtien kaupunki

Manila on hurmannut minut ystävällisillä ja avoimilla ihmisillään. Täällä on helppo tutustua niin paikallisiin kuin ulkomaisiinkin asukkaisiin ja turisteihin. Harry on samaa mieltä: “Muutin Manilaan kahdeksan vuotta sitten, sillä Manilassa on enemmän mahdollisuuksia uran ja muidenkin asioiden suhteen. Täällä tapaa ihmisiä monista eri maista ja oppii heidän kanssaan keskustelemalla. Esimerkiksi nyt opin asioita suomalaisesta yhteiskunnasta, vaikka en ole koskaan käynyt Suomessa.”
Metro-Manila koostuu 17 kaupungista ja kunnasta, joten sillä ei ole yhtä varsinaista keskustaa. Liike-elämän keskus Makati on täynnä pilvenpiirtäjiä. Korkeiden talojen väliin jää aidattuja ja vartioituja omakotitaloalueita, sekä aina johonkin väliin myös pienistä monin pellein korjailluista hökkeleistä koostuvia köyhien asumusalueita.
Tuloerot ovat Manilassa huimia. Köyhillä alueilla näkee ihmisiä myös nukkumassa kadulla. Manilan katukuvassa ei kuitenkaan erityisemmin näe alkoholisteja. Kodittomat eivät täällä ole alkoholin tai huumeiden käyttäjiä – he ovat vain köyhiä.
Manilassa on runsas tarjonta kansainvälisiä ravintoloita, ostoskeskuksia, kirkkoja ja vilkas yöelämä. Matka taittuu useimmiten alle kaksi euroa maksavalla taksilla tai vielä halvemmalla jeepney -kuljetuksella. Liikenteen ruuhkat ovat toisinaan rasittavia, mutta niihin oppii nopeasti suhtautumaan rennosti. Ystävällinen tunnelma saa Manilan nopeasti tuntumaan kotoisalta.

Teksti ja kuva: Inkeri Tanhua